Maklumat Semasa
21 Januari 2010
13 Januari 2010
Penguasaan guru dalam ICT diutamakan - TPM
LONDON 12 Jan. - Malaysia yakin penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah mudah dilaksanakan dengan penumpuan kepada penguasaan di kalangan guru-guru.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pendedahan melalui kursus berterusan kepada pentadbir sekolah, pengetua dan guru-guru dalam mewujudkan golongan celik komputer telah menunjukkan kesan ketara kepada perkembangan ICT di Malaysia.
Menurutnya, kajian British Commonwealth Group (BCG) 2008 dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi (EPU) berkaitan Koridor Raya Multimedia (MSC) Malaysia menunjukkan wujudnya peningkatan kesedaran dan kreativiti di kalangan guru dan murid dalam penguasaan ICT.
"Malaysia mempunyai banyak inisiatif termasuk video pendidikan melalui web, EduWeb TV, dengan 9,331 sekolah mempunyai akses kepada lapan saluran projek School-Net melalui jalur lebar bagi mengurangkan jurang digital antara penduduk luar bandar dan bandar.
"Makmal komputer juga dibina di 6,633 sekolah. Pusat akses Internet sekolah dengan konsep kafe siber diwujudkan bagi kemudahan murid mencari maklumat di 3,029 sekolah di luar bandar," katanya.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran menyampaikan ucaptama di Forum Pembelajaran dan Teknologi Baru 2010 di Pusat Persidangan Queen Elizabeth II di sini hari ini.
Seramai 73 Menteri Pelajaran dan juga pemimpin serta pegawai-pegawai pendidikan dunia menghadiri forum tersebut yang membincangkan mengenai pembelajaran dalam bidang ICT.
Ia forum pendidikan terbesar di dunia yang memfokuskan pembangunan dan integrasi ICT dalam pembelajaran di sekolah-sekolah.
Forum ini memberi peluang kepada Menteri Pelajaran, pegawai kanan kerajaan dan pihak berkaitan bertukar-tukar pendapat serta pengalaman mengenai pengunaan ICT di negara masing-masing.
Tambah Muhyiddin, gabungan penggunaan ICT dalam sistem pendidikan Malaysia telah memperlihatkan banyak kerjasama antara sektor swasta dan awam dalam membentuk perkongsian pintar.
Timbalan Perdana Menteri berkata, kini menjadi cabaran kepada guru berperanan sebagai fasilitator bagi memastikan penggunaan ICT yang membawa kepada pelbagai bentuk kemajuan itu dapat dicapai.
"Pada masa sama, kita juga sentiasa mengingatkan para guru bahawa teknologi itu hanyalah alat.
"Interaksi di dalam kelas dengan murid-murid juga perlu diutamakan di samping penggunaan ICT dalam pembelajaran. Tiada teknologi yang boleh menggantikan guru," jelasnya.
Katanya, cabaran lain adalah kos yang tinggi dalam melaksanakan ICT terutama ketika negara menghadapi krisis ekonomi,
Bagaimanapun, tambahnya, kerajaan mendapat kerjasama baik daripada komuniti sekitar dan sektor swasta dalam menjayakan program ICT di sekolah.
Muhyiddin turut menyentuh mengenai keperluan menjadikan pendidikan sebagai pertahanan paling utama negara bagi keselamatan ekonomi dan memberi jaminan kesihatan termasuk membantu dunia memerangi kebuluran.
"Selain menjadikan forum ini sebagai medan perkongsian kemahiran mengenai teknologi, jadikan ia untuk menjalinkan kerjasama erat bagi keamanan dunia melalui komunikasi dan informasi teknologi yang lebih baik dalam ikatan persaudaraan pendidikan," katanya. - utusan
30 Disember 2009
MOTIVASI MEMBACA
ADAKAH kita tergolong dalam jenis manusia yang suka membaca ? Bagaimana minat yang mendalam dapat digambarkan ? Dan pernahkah kita menerima sepucuk surat dari orang yang kita cintai ?
Orang yang mempunyai minat yang mendalam dalam pembacaan adalah seperti seseorang yang menerima surat dari kekasihnya. Setiap ayat dibaca dengan mendalam , cuba memahami yang tersurat dan tersirat dan mengulanginya sehingga hati puas.
Apa yang mendorong sehingga surat dari kekasih dibaca sebegitu rupa ? Motivasi ? Barangkali benar kerana surat dari kekasih berupa keperluan fisiologi dan psikologi kita dan di samping ia melibatkan emosi kita kerana ia mempengaruhi sama ada kita seronok atau mendorong kita melakukan sesuatu untuk memberi kepuasan kepada diri sendiri atau kepada kekasih. Adakah faktor lain ? Persekitaran ataupun pengaruh genetik ?
29 Disember 2009
28 Disember 2009
Yuran sekolah boleh dijelaskan sehingga akhir tahun
KUALA LUMPUR 27 Dis. - Ibu bapa dibenarkan menjelaskan yuran sekolah dan bayaran tambahan yang ditetapkan Kementerian Pelajaran serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bermula sesi persekolahan depan sehingga akhir 2010.
Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, bayaran secara ansuran itu diharap meringankan beban ibu bapa terutama golongan berpendapatan rendah serta mereka yang mempunyai ramai anak sedang bersekolah.
Tahun lalu jelasnya, ibu bapa serta penjaga diminta menjelaskan kesemua yuran persekolahan murid-murid pada bulan Jun.
''Dengan penambahan masa dan pembayaran secara berperingkat, Kementerian Pelajaran berharap ia dapat meringankan beban ibu bapa serta penjaga.
''Cuma saya harap, ibu bapa tidak terlalu berkira mengenai persekolahan anak-anak,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Kementerian sebelum ini menetapkan yuran sekolah rendah pada kadar RM24.50 dan RM33.50 bagi sekolah menengah.
Ia merangkumi bayaran untuk kurikulum, kertas ujian dalaman, sukan tahunan, kegiatan Pendidikan Islam serta Moral, Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) dan insurans Takaful.
Pada 2 Disember lalu pula, kementerian mengumumkan akan mengenakan bayaran tambahan kepada ibu bapa bermula sesi persekolahan depan bagi manfaat para pelajar.
Alimuddin menjelaskan, ibu bapa dibenar membuat pembayaran sehingga akhir tahun depan kerana tidak semua aktiviti pelajar berlangsung pada awal atau pertengahan tahun.
''Arahan ini telah disampaikan kepada semua Pengarah Pelajaran Negeri. Saya harap semua sekolah maklum dan tidak ada (sekolah) yang mengasak ibu bapa untuk menjelaskannya segera,'' tegasnya.
25 Disember 2009
Tukang Kebun dan 13 orang anaknya
INI kisah benar. Bukan rekaan. Tempat dan orang-orang yang terlibat tidak dinyatakan secara tepat dan khusus kerana mungkin menyakitkan hati atau menyinggung perasaan anak-anak tukang kebun tersebut yang ketika ini berjawatan penting dalam bidang pendidikan , pengkomputeran , farmasi dan kejuruteraan.
Walaupun kisah ini bukannya kisah yang negatif mengenai keluarga tukang kebun tersebut , namun saya rasa tidak wajar juga memaklumkan nama dan tempat dan jawatan yang disandang oleh anak-anaknya secara khusus dan mendalam.
Tukang kebun ini tinggal di salah sebuah tempat yang kaya dengan padi di negeri Selangor. Beliau menjadi tukang kebun di sebuah sekolah kebangsaan. Ketika ini sudah pencen. Sudah 2 kali mengerjakan haji bersama isterinya ( duit dan perbelanjaan diberikan oleh anak-anaknya yang sudah menjadi “orang “ ).
Nasib tukang kebun ini sangatlah baik kerana mempunyai anak-anak yang baik , kuat tubuh badan dan mempunyai otak yang baik juga.Walaupun menjadi tukang kebun , beliau juga mengerjakan sawah walaupun terpaksa menyewa tanah orang lain. Beliau juga membuat apa juga pekerjaan yang halal untuk menyara isteri dan anak-anaknya seperti menjual hasil-hasil kampung ke Kuala Lumpur. Beliau pernah ditahan polis kerana membawa pelbagai hasil kampung untuk dijual kerana pihak polis melihat motosikal Honda kapcai 70cc yang dibawanya seolah-olah tidak mampu membawa muatan itu. Itu tahun –tahun akhir 70an dan awal 80an , ketika anak-anaknya masih kecil dan belajar di sekolah rendah dan menengah.
Anak-anaknya juga sentiasa dikerah menolong beliau atau ibu mereka di sawah atau apa-apa juga majlis kenduri sama ada di rumah orang atau di masjid. Ada pihak yang tidak senang dengan kehadiran anak-anak tukang kebun ini kerana mereka kuat makan tetapi dalam waktu yang sama mereka juga ringan tulang untuk menolong kerja-kerja kenduri ini. Anak-anak tukang kebun ini tidak disukai cuma semasa mereka kecil tetapi apabila sudah besar dan keluar dari universiti – masing-masing teringin nak buat menantu. Anak pertama hingga ke lapan semuanya lelaki. Mulai anak ke 9 hingga 13 barulah perempuan.
Anak yang pertama tidaklah begitu cemerlang kerana cuma menjadi posmen namun anak sulungnya ini mempunyai tubuh badan yang sasa dan kuat untuk menolong beliau di sawah ( ketika beliau masih bersekolah & belum bekerja sebagai posmen ).
Anak yang kedua ambil SPM dalam tahun 79 / 80 dan memperolehi pangkat 2 sahaja dengan agreget 28 dan berjaya masuk ke UTM dan buat kursus perguruan . Selepas 5 tahun berjaya memperolehi ijazah sarjana muda ( melalui program integrasi ). Mula-mula menjadi guru fizik & matematik di Kampar tetapi sekarang menjadi orang penting di Jabatan Pendidikan Negeri.
Anak ketiga seorang guru berijazah juga keluaran USM . Dengan STP 3 prinsipal ( prinsipal C , E , E dan 2 subsid – tahun 81/82/83 – kurang pasti ) . Kini seorang guru bahasa Melayu di sebuah sekolah teknik di Selangor. Sebenarnya dia mengajar di sekolah vokasional tapi sekarang semuanya ditukar nama menjadi sekolah teknik.
Anak keempat seorang lulusan sains komputer dari UTM dan kini menjadi orang penting di MIMOS.
Anak kelima seorang guru lulusan maktab dengan hanya mempunyai SPM gred 2.
Anak keenam menjadi seorang jurutera melalui latihan dalaman syarikat.
Anak ketujuh kurang bernasib baik dan bermasalah dalam kesihatan dan cuma mengerjakan sawah
Anak ke lapan juga seorang guru lulusan maktab
Anak ke sembilan seorang ahli farmasi lulusan USM.
Saya cuma mahu ceritakan sehingga itu sahaja kerana yang lain-lain masih belajar .
Lihatlah ! Betapa pelajaran telah mengubah nasib anak-anak tukang kebun tersebut. Mereka tidak mewarisi jawatan bapa mereka. Mereka tidak mewarisi kemiskinan ibu bapa mereka. Dan benarlah hanya pendidikan akan mengubah nasib orang Melayu. Dan benarlah tanpa pelajaran yang tinggi dan jawatan yang tinggi yang mereka sandang itu , kereta-kereta canggih tidak akan menjalar di hadapan rumah pesara tukang kebun sekolah tersebut.
Saya bertanyakan rahsianya. Menurut tukang kebun tersebut , beliau tidak sekolah tinggi – cuma sampai darjah 4 sekolah Melayu. Selepas solat beliau tidak pernah lupa mendoakan kejayaan untuk anak-anaknya. Beliau berdoa dan memohon kepada tuhan dalam bahasa Melayu kerana beliau tidak berapa tahu bahasa Arab. Beliau juga memastikan anak-anaknya makan telur ayam kampung setiap hari sebelum ke sekolah. Yang lain-lain tidak ada katanya. Saya dan isteri saya tidak mengaji tinggi – jadi apa yang kami boleh ajar kepada mereka ? Mereka cuma berharap apa yang diajar oleh cikgu di sekolah untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan. Nak pergi kelas tuisyen ? Mana ada duit …! Dan lagi pun mereka kena tolong saya atau ibu mereka ke sawah atau berniaga ais krim atau kueh di gerai selepas waktu sekolah. Itu saja katanya. Mungkin juga hati mereka terang – tambahnya mengakiri cerita.
24 Disember 2009
Murid Yang Layak Ke SBP 2010
1. Muhammad Amirul Khaireabadi - SM Sains Muzaffar Shah Melaka.
2. Siti Amirah Bt Rosman - SBPI Selandar Melaka.
23 Disember 2009
Guru Berpindah Tahun 2010
En. Mohd Fauzi Bin Sulaiman - PJK
Pn. Norlizawati Bt Sujak - Guru SPBT
Pn. Salmiah Bt Masri - Pendidikan Khas
09 Disember 2009
GURU SEBENAR GURU : KALAU GURU…….
HARI INI : 20 NOVEMBER 2009 – JUMAAT
KALAU SUKA MENJADI GURU
BEKAL DIRI SEGALA ILMU
KALAU TAK SUKA MENJADI GURU
MURID RUGI NEGARA TAK MAJU
KALAU GURU MALAS MEMBACA
ILMU DIAJAR TIDAK TENTU PUNCA…
KALAU GURU RAJIN MEMBACA
MURID MENURUT HINGGA BERJAYA
KALAU GURU TIDAK BERSEDIA
DALAM KELAS BANYAK BERCERITA…
KALAU GURU SENTIASA BERSEDIA
MURID CERDIK KELAS CERIA
KALAU GURU SENTIASA SIBUK
MURID MENJADI HIRUK PIKUK…
KALAU GURU SENTIASA ADA
MURID GEMBIRA DITUNJUK AJAR
KALAU GURU SENTIASA MARAH
MURID KELUAR TAK TENTU ARAH…
KALAU GURU MENUNJUK SAYANG
MURID PASTI SALING MENYAYANG
KALAU GURU BENCIKAN PELAJAR
TIDAK BERKAT ILMU YANG DIAJAR..
KALAU GURU KASIHKAN PELAJAR
BERKAT SEGALA ILMU DIAJAR.
03 Disember 2009
Penenang Jiwa
Dengar dan hayati doa ini. Jadikanlah ia sebagai penawar dikala hati keresahan. Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.
Seminar PIBG mahu guru kena saman dibela kerajaan
KEBAJIKAN guru perlu dijaga terutama ketika mereka menjalankan tugas termasuk dengan mendapat pembelaan sewajarnya daripada kerajaan apabila menghadapi tindakan saman kerana kejadian kemalangan menimpa pelajar. Cadangan itu adalah antara 10 resolusi diputuskan Seminar PIBG dan Guru-Guru Dalam Menangani Gejala Disiplin Murid Peringkat Kebangsaan di Hotel Gold Course, Klang, baru-baru ini.
Timbalan Presiden Majlis Permuafakatan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Hasan Ahmad, berkata dalam seminar tiga hari berakhir semalam, pihaknya memohon supaya ibu bapa mengelak tindakan menyaman guru atas kemalangan yang bukan berpunca daripada kecuaian mereka kerana ia hanya akan mengeruhkan hubungan kedua-dua pihak terbabit.
“Sesetengah kejadian kemalangan pelajar seperti tiga murid yang meninggal dunia dalam tragedi jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan baru-baru ini bukan disebabkan kecuaian guru.
“PIBG boleh menjadi orang tengah berbincang dengan keluarga pelajar agar mengelak tindakan saman, lebih utama kerajaan mengambil langkah pembelaan sewajarnya supaya tindakan saman ini tidak disalahguna hingga mengakibatkan trauma dan kesan psikologi negatif kepada pendidik, sekaligus menjejaskan usaha pembangunan potensi pelajar,” katanya ketika ditemui selepas majlis penutup seminar berkenaan.Hasan berkata penguatkuasaan undang-undang dan pemantauan berterusan juga perlu dilaksana bagi membendung gejala bekalan barang larangan seperti rokok, arak dan dadah di kalangan pelajar sekolah.
Katanya, antara lain pihak berkuasa tempatan perlu memberi amaran dan mengambil tindakan tegas terhadap pengusaha kedai runcit berhampiran sekolah yang menjual rokok kepada pelajar tempatan. Tindakan menghisap ganja yang dilaporkan berlaku di sekolah bandar juga, katanya, perlu dibendung dengan dengan pemantauan lebih berkesan dan tindakan disiplin bersesuaian.
“Buat masa ini kes pelajar menghisap ganja dan dadah di sekolah adalah terpencil namun dikhuatiri berleluasa jika tidak dilakukan langkah pencegahan, justeru pemeriksaan lebih rapi perlu dilakukan,” katanya.
Beliau berkata resolusi lain termasuk menyegerakan penempatan guru kaunseling sepenuh masa di sekolah untuk khidmat kaunseling lebih berkesan, menyalurkan maklumat salah laku kepada PIBG bagi pengukuhan kerjasama dengan sekolah, mengambil kira elemen pembangunan sahsiah pelajar dalam pengukuran pencapaian.
Turut dicadangkan, katanya, pelantikan setiausaha PIBG di kalangan guru berpengalaman kerana amalan melantik guru baru memegang jawatan itu menjejas produktiviti sumbangan badan itu, memperluas pengajaran penulisan jawi dan khat di sekolah bagi memberi kesan emosi positif kepada pelajar, memperluas sistem e-Disiplin ke sekolah rendah, menyediakan modul latihan pengawas sekolah serta tumpuan kepada program pencegahan salah laku disiplin berbanding aktiviti pemulihan.
Mengulas hasil resolusi seminar itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata ia akan dihalusi pihaknya dan dilaksana segera jika bersesuaian dengan dasar dan akta sedia ada. Sambil menjelaskan resolusi itu akan dijadikan panduan bagi merangka langkah pencegahan masalah disiplin pelajar, beliau berkata kerjasama semua pihak termasuk ibu bapa dan masyarakat turut diperlukan dalam menangani masalah itu.
23 November 2009
15 November 2009
Syaitan pun terkejut

Assalaamualaikum warahmatullah... wabarakaatuh. Tazkirah buat semua... . Ada seorang manusia yang bertemu dengan setan di waktu subuh. Entah bagaimana awalnya, akhirnya mereka berdua sepakat mengikat tali persahabatan. Ketika waktu subuh berakhir dan orang itu tidak mengerjakan solat, maka syaitan pun sambil tersenyum , "Orang ini memang boleh menjadi sahabatku..!" |
07 November 2009
Kisah Teladan: Tikus Selamat Yang Lain Jadi Mangsa
-------------
Sepasang suami dan isteri petani pulang kerumah setelah berbelanja. Ketika mereka membuka barang belanjaan, seekor tikus memperhatikan gelagat sambil menggumam, “hmmm… makanan apa lagi yang dibawa mereka dari pasar agaknya?”
Ternyata, yang dibeli oleh petani hari itu adalah perangkap tikus. Sang tikus naik panik bukan kepalang.
Ia bergegas lari ke sarang dan bertempik, “Ada perangkap tikus di rumah! Di rumah sekarang ada perangkap tikus!!”
Ia pun mengadu kepada ayam dan berteriak, “Ada perangkat tikus!” Sang Ayam berkata, ” Tuan Tikus, Aku turut bersedih tapi ia tak ada kena-mengena dengan aku.”
Sang Tikus lalu pergi menemui seekor kambing sambil berteriak seperti tadi. Sang Kambing pun jawab selamba, “aku pun turut bersimpati, tapi tidak ada yang boleh aku buat. Lagi pun tak tak ada kena-mengena dengan aku.”
Tikus lalu menemui lembu. Ia mendapat jawapan sama. “Maafkan aku. Tapi perangkap tikus tidak berbahaya buat aku sama sekali. Takkanlah sebesar aku ni boleh masuk perangkap tikus?”
Dengan rasa kecewa ia pun berlari ke hutan menemui ular. Sang ular berkata, “Eleh engkau ni. Perangkap tikus yang sekecil itu takkanlah nak membahayakan aku.”
Akhirnya Sang Tikus kembali ke rumah dengan pasrah kerana mengetahui ia akan menghadapi bahaya seorang diri. Suatu malam, pemilik rumah terbangun mendengar suara berdetak perangkap tikusnya berbunyi menandakan umpan dah mengena. Ketika melihat perangkap tikusnya, ternyata seekor ular berbisa yang jadi mangsa. Buntut ular yang terperangkap membuatkan ular itu semakin ganas dan menyerang isteri pemilik rumah.
Walaupun si Suami sempat membunuh ular berbisa tersebut, isterinya tidak sempat diselamatkan. Si suami pun membawa isterinya ke klinik berhampiran. Beberapa hari kemudian isterinya sudah boleh pulang namun tetap sahaja demam.
Isterinya lalu minta dibuatkan sup kaki ayam oleh suaminya kerana percaya sup kaki ayam boleh mengurangkan demam. Tanpa berfikir panjang si Suami pun dengan segera menyembelih ayamnya untuk dapatkan kaki buat sup.
Beberapa hari kemudian sakitnya tidak kunjung reda. Seorang teman menyarankan untuk makan hati kambing. Ia lalu menyembelih kambingnya untuk mengambil hatinya. Masih juga isterinya tidak sembuh-sembuh dan akhirnya meninggal dunia. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.
Banyak sungguh orang datang melawat jenazahnya. Kerana rasa sayang suami pada isterinya, tak sampai hati pula dia melihat orang ramai tak dijamu apa-apa. Tanpa berfikir panjang dia pun menyembelih lembunya untuk memberi makan orang-orang yang berziarah.
Dari kejauhan, Sang Tikus menatap dengan penuh kesedihan. Beberapa hari kemudian ia melihat perangkap tikus tersebut sudah tidak digunakan lagi.
Begitulah kisahnya. Jadi pengajarannya, jika suatu hari, anda mendengar seseorang dalam kesusahan dan anda pula mengira itu bukan urusan anda, fikirkanlah sekali lagi.
Wallahu a’lam.
22 Oktober 2009
12 Oktober 2009
PERUBAHAN SISTEM PENGGREDAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM) MULAI TAHUN 2009
Gred Sedia Ada | Gred Baru |
| A+ |
1A | A |
2A | A- |
3B | B+ |
4B | B |
5C | C+ |
6C | C |
7D | D |
8E | E |
9G | G |
07 Oktober 2009
UJIAN SEGAK
Gaya hidup masyarakat Malaysia kini bertambah sedentari. Kecergasan yang optimum boleh membantu murid dalam melaksanakan aktiviti harian tanpa berasa letih dan lesu. Selaras dengan itu, satu aktiviti kecergasan yang terancang perlu dilaksanakan dengan sempurna mengikut prosedur yang ditetapkan bagi setiap item ujian dan dinilai mengikut norma yang telah ditetapkan. Dengan ini, satu penilaian yang standard dapat diukur.
“SEGAK” mula diilhamkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 2005. Ujian ini dirancang untuk dilaksanakan sepenuhnya ke sekolah mulai sesi persekolahan tahun 2008. Pelaporan hasil ujian ini akan mendapat pengiktirafan sijil secara peperiksaan berpusat.
Rekod penilaian kecergasan memberi maklumat tentang tahap kecergasan murid. Ujian yang dijalankan secara sistematik perlu diadakan dua kali setahun dan diharap dapat memotivasikan murid mengamal gaya hidup sihat. Murid akan lebih bertanggung jawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kesejahteraan negara selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan ke arah merealisasikan Wawasan 2020.
MATLAMATMurid sentiasa peka, berpengetahuan dan mengamalkan aktiviti kecergasan untuk meningkat dan mengekalkan tahap kecergasan fizikal yang optimum.OBJEKTIF
Murid dapat :
1. mengetahui kepentingan kecergasan fizikal;
2. melakukan ujian kecergasan yang dirancang oleh pentadbir sekolah;
3. menganalisis, mengintepretasi dan menyimpan rekod kecergasan fizikal individu;
4. melakukan tindakan susulan untuk meningkatkan kecergasan fizikal individu melalui perancangan aktiviti kecergasan secara sistematik; dan
5. pengiktirafan tahap kecergasan individu berdasarkan prestasi semasa.
PROSEDUR
Semua murid perlu menjalani ujian-ujian kecergasan fizikal yang dicadangkan dalam buku panduan ini. Prosedur dan teknik ujian hendaklah mengikut peringkat umur, keupayaan murid dan mengambilkira peralatan serta tempat ujian dijalankan. Umur murid dikira pada 1 hb. Januari untuk rujukan norma.
Ujian ini boleh dijalankan semasa atau di luar waktu pengajaran Pendidikan Jasmani. Ujian ini juga mesti dilengkapkan pada hari yang sama. Guru melatih murid terlebih dahulu dan murid digalakkan membuat ujian secara individu, bersama rakan atau keluarga mereka. Ujian ini mesti dilengkapkan mengikut urutan secara berterusan. Urutan item bateri ujian adalah seperti berikut;

1. Naik Turun Bangku ( 3 minit ) 2. Tekan Tubi ( 1 minit ) perempuan

4. Jangkauan Melunjur
Ukuran antropometrik untuk mendapatkan Indeks Jisim Badan perlu dibuat sebelum melakukan ujian ini.Ujian yang dicadangkan ini boleh digunakan sebagai aktiviti latihan kecergasan. Ujian ini perlu dilaksanakan dua kali setahun pada bulan Mac dan Ogos Bagi murid yang tidak sihat, guru boleh menjalankan ujian pada hari yang lain pada bulan yang sama.
MAKLUMAT LANJUT BERKAITAN SEGAK1. Buku Panduan Ujian SEGAK2. Pekeliling Pelaksanaan Ujian SEGAK